Handel elektroniczny, czyli e-commerce, zyskuje coraz większą popularność i rozwija się w dynamicznym tempie. Na 2024 rok przewidywany jest rozwój nowych, jak i obecnych trendów, które mają za zadanie sprostać coraz większym wymaganiom rynku. Poniżej przedstawione zostały niektóre z nich.
Sztuczna inteligencja
AI (artificial intelligence) rozwija się w ekspresowym tempie, dotyczy to również sektora E-commerce. Technologia sztucznej inteligencji usprawnia cały proces handlu elektronicznego. Jednym z trendów, który pomaga w zwiększeniu jakości zakupów, jest AR – Augmented Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość, umożliwiająca na przykład dobór odpowiednich kosmetyków na podstawie wgranego zdjęcia własnej twarzy. Oprócz tego, odnajdziemy szereg innych możliwości:
- Rekomendowanie produktów i dopasowanych treści na podstawie wcześniejszych danych przeglądania
- Kierowanie reklam do poszczególnych klientów, analizując ich preferencje
- Natychmiastowe dopasowanie cen produktów na podstawie analizy konkurencji i wyników sprzedaży
- Stosowanie Chatbotów – wirtualny asystent klientów
- Śledzenie oraz prognozowanie trendów w handlu elektronicznym
- Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa – zapobieganie oszustwom internetowym
Customer experience
Customer Experience, a więc doświadczenia klienta w zetknięciu z twoim produktem i sklepem internetowym, mają silny związek z nowoczesnymi zmianami, jakie zachodzą obecnie w technologii. Ponieważ na Customer Experience wpływają takie czynniki jak strona internetowa, obsługa klienta, oferta, cena, możliwości reklamacji oraz czas i jakość dostawy, sprzedawcy kładą duży nacisk na doskonalenie tych stref, wychodzenie na przeciw wysokim wymaganiom klientów i urządzeniom. Personalizacja customer experience w 2024 roku to silny trend, który pomoże w utrzymywaniu i budowaniu relacji z konsumentami. Korzystając z dostępnych narzędzi, jesteśmy w stanie lepiej i dokładniej dopasowywać oferty, propozycje i treści do indywidualnych zachowań konsumenckich. Prowadzi to do zwiększenia zrozumienia potrzeb, a finalnie do rozwoju zadowolenia klientów i przedsiębiorców.
Ekspansja na rynki zagraniczne
Wielu polskich sprzedawców decyduje się na sprzedaż produktów również poza granicami Polski. Sektor E-Commerce ma bardzo ułatwione zadanie w tym zakresie, ponieważ dysponuje nowoczesnymi technologiami. Według raportu „Globalny e-handel w 2024 roku”, Polska otwiera się na wiele zagranicznych rynków – 53% na rynek Niemiecki, 44% Wielkiej Brytanii, 35% Holandii, 30% Francji, 29 % USA, 27% Szwecji. Oprócz Polski, na poprawę kondycji gospodarki mogą liczyć również Czechy, Węgry, Bułgaria, Litwa, Łotwa i Rumunia.
Ekologia w E-commerce
Hasło „ekologia” od kilku lat przeżywa wzrost popularności, również w przypadku e-commerce. Coraz więcej klientów zwraca uwagę na ekologiczną stronę zakupów. W 2024 roku trend ekologiczny powinien zostać skupiony na odpowiedniej ekologicznej formie dostaw oraz zwrotów.
Sposoby płatności
Liczy się czas i wygoda. Klienci dostają do wyboru elastyczne formy płatności – natychmiastowe oraz odroczone, tak zwane BNPL (buy now, pay later – kup teraz, zapłać później). Większa dostępność różnych form płatności działa na korzyść konsumenta jak i sprzedawcy – skraca czas od zamówienia do dostarczenia produktu, nie wyklucza konsumentów posiadających mniej popularne możliwości płatności lub tych, którzy za produkt mogą zapłacić w późniejszym terminie.
Zwiększona jakość dostaw
Konsumenci zwracają uwagę na czas dostawy – szczególnie, jeśli dany produkt zamawiają „na ostatnią chwilę” i zależy im na ekspresowej realizacji. W 2024 roku trend błyskawicznych dostaw ma rosnąć. Wprowadzane zostają usługi „Same-day delivery”. Może przyczynić się to do zwiększenia satysfakcji klientów, budowania dobrego imienia marki i zwiększonych sprzedaży. Już teraz obserwujemy coraz szerszą gamę wyboru dostawy – przy pomocy kurierów, paczkomatów, punktów odbiorów. Z roku na rok notujemy tendencje do skracania się czasu dostaw, prognozy na kolejny rok są również nakierowane na rozwój tego obszaru.
Mobile Commerce
Konsumenci coraz chętniej wybierają urządzenia mobilne do realizacji zakupów. Jest to dla nich wygodna i szybka metoda, która uatrakcyjnia dokonywanie transakcji. Korzyści działają dla obu stron, kupującego jak i sprzedawcy. Za pomocą smartphona zakupy można robić w każdym miejscu i o każdej porze, dlatego zwracanie uwagi na mobilny wygląd strony to już nie zbliżający się trend a potrzeba, którą należy wdrożyć jak najszybciej, aby sprostać wymaganiom, które stawia przed nami rynek.
Rozwój analityki w E-commerce
Stosowanie nowoczesnych narzędzi służących analizie danego sklepu internetowego, pozwala na bieżące wprowadzanie zmian, mających na celu poprawę jakości i wyników. Zapewnia to wzrost zadowolenia stałych klientów oraz przyrost ilości nowych konsumentów. Jedną z technik jest analiza predykcyjna, która wspomaga się sztuczną inteligencją. Dzięki jej zastosowaniu, sprzedawca lepiej poznaje i rozumie preferencje konsumentów, a więc może przygotować oferty/stronę dopasowaną do jego indywidualnych potrzeb.
Podsumowanie
E-commerce stanowi rozwijający się sektor, korzystający z nowoczesnej technologii i rozwiązań. W celu ułatwienia zakupów online, a także wzrostu sprzedaży i ogólnych wyników, rynek handlu elektronicznego podejmuje nowoczesne działania. Nadchodzący 2024 rok może okazać się przełomowym dzięki nowym trendom, takim jak sztuczna inteligencja, nowe formy płatności, udoskonalone dostawy, zwiekszona świadomość ekologii w handlu czy ekspansji na rynki zagraniczne.